Tuesday, May 05, 2009

Oh no!!

How could I forget to light the candles in the windows of our livingroom, on the evening of the 4th of May???? Emil and I even talked about it several times during the weekend.

Every year I do this to remember and honour the day when Denmark got liberated from the 2nd World War.

The candles in the windows are an old tradition, which started on that very evening in 1945 when the Danish people was told by radio, that the war was over. People started to tear down their blackout curtains, which had allowed no light to get out at night. Instead of the curtains they put candles in their windows to celebrate that the war had ended.

Hmmm......hopefully next year I will remember!

9 comments:

  1. Vi snakkede faktisk om, at der var ganske få på vejen der huskede det.
    Vi havde lys i vinduerne - og så den fantastiske tyske film på Dr2 i går aftes. Så du den?

    ReplyDelete
  2. Samme her....fik aldrig ro på i aftes til starinlys og hygge.
    Men næste år...på spejderære...

    Karen

    ReplyDelete
  3. this is such a touching tradition. at least you thought about it even if it was a day too late :)
    i think i never told you before how i enjoy reading and looking at your blog.

    ReplyDelete
  4. Os´mig. Vi har ellers altid husket at tænde lys denne dag, men i år smuttede det for os - har næsten helt dårlig samvittighed over det, men den kan jeg jo ikke bruge til noget vel.
    By the way, den tunika du har lavet er jeg helt vild med, super lækker og se på og garanteret også super lækker at have på.

    ReplyDelete
  5. Jammen hvad sker der..... Jeg glemte det også, men det er rigtigt den dårlige samvittighed over det kan vi ikke brugt til noget.
    Vi må huske hinanden på det til næste år.
    Hilsen
    Susan

    ReplyDelete
  6. Ja, det er lidt ærgerligt, Gitte, for jeg synes at det er en smuk tradition der skal holdes i hævd.

    Vi har også gjort det hele min barndom, og jeg husker at jeg som barn cyklede rundt for at se om nogen overhovedet huskede at tænde lys netop denne dag. :0)

    Jeg så desværre ikke filmen. Det var vel ikke Der Untergang, for så var det bare træls at jeg missede den!!

    ..............

    Det er så irriterende at glemme det, Karen - specielt fordi min søn og jeg, talte meget om det i dagene op til.

    Men jeg lægger også hovedet på blokken, og lover at næste år, så kommer der lys i vinduerne igen på denne dag. :0)

    ..................

    That's such a wonderful and sweet comment, blueberries in the fields. :0) Thank you so much... :0)

    It is indeed a touching tradition, and I want my children to remember the day...and the events which went ahead of it.

    .................

    Præcis som hos os, Jeanette!! Og jeg kan faktisk sagtens genkende følelsen af dårlig samvittighed! Det er lidt underligt...men vi husker det helt sikkert næste år! ;0)

    Og mange tak for de søde ord om tunikaen. Det er et godt mønster både i pasform og design.
    Jeg har lige sendt bud efter det samme stof, bare i farverne råhvid (bund), sorte prikker og gule fugle. Så må der laves en tunika mere. ;0)

    ReplyDelete
  7. Åh, Susan du have skrevet samtidig som mig - det var bestemt ikke fordi jeg glemte din kommentar! ;0)

    Altså det er pudsigt, at vi er så mange der plejer at tænde lys, men har glemt det i år! Måske har vi for meget om ørerne...Men alligevel synes jeg at det er meget positivt, at der er mange der holder traditionen i hævd. :0)

    Så må vi sende vores tanker afsted når sirenerne lyder i dag. Det får mig altid til at blive lidt rørt, for jeg tænker på hvordan det må have været, da sirenerne hylede for alvor under krigen.

    ReplyDelete
  8. Vå nede lige at redde æren! Så det blev til et par timer i mørket i karmen. Kender godt fornemmelsen. kærligst Mette

    ReplyDelete
  9. Vi gør rigtigt meget ud af danmarks befrielse. Vi taler om krigen og krige i almindelighed, vi synger "en lærke letted", vi spiser det samme festmåltid hver år, vi plukker rød-hvide blomster og vi tænder lys. Jeg har venner der synes at det er lige lovligt nationalistisk men dels giver det os en god anledning til at tale om krig og fred og dels så skal det yderste højre ikke have lov at tage patent på danskheden.

    ReplyDelete

I - read - and - enjoy - every - single - comment - and - try - to - respond - to - it - as - soon - as - possible.

Thanks - a - lot . . . I - really - appriciate - it.