Thursday, February 26, 2009

1967-68 patterns

A while ago I had to borrow some knitting needles from my mom. She used to keep her yarn, needles and patterns in a big basket, and she still has the basket, although she can't knit anymore. So while I was looking for the right number of knitting needles, I came across two wonderful little books.

Perhaps the word book is a bit too much to call them, but they were certainly full of gorgeous patterns.

She had bought the books back in 1967-68 when my bigsister was little. She paid 2,85 Danish kroners for each of them, which seems like a ridiculous amount of money today.

A great deal of the patterns are actually much similar to the ones we see today - both the knitted and the crocheted ones.

The pink and the blue dresses are so sweet. But perhaps the length had to be adjusted a bit, in order to call them dresses.

And what about this sweet dress? If the colours of the yarn are different, then I can easily see it being worn by a little girl in 2009.

This crocheted sailor suit is however not up to date, but I had to show it to you, because my sister had one of these - I had one too, but mine was made out of fabric (and used to belong to my bigsister).

If you take a closer look at the picture above you can see that the woman is sitting on a stool made out of wickerwork. I had one of those stools as a child and I loved it. I used it for so many things while playing. It was called an Elephant Foot....

My mom and I looked through the books and my mom pointed out all of the things she had made for my sister.

I have borrowed the books for a while. Maybe I will make something from them - there are loads of beautiful things....

6 comments:

  1. Åh ja, elefantfødder havde vi også i mit barndomshjem.
    Jeg synes, det er imponerende, at du kan se muligheder i de gamle mønstre. Jeg skal helst have dem i en nutidig indpakning for at kunne fatte interesse... Men det gælder vist generelt - jeg vil gerne have mit hjem fyldt med loppefund, men kan have svært ved at se mulighederne blandt bunker af skrammel - så er det godt, jeg har en mand, der kan ;o)

    ReplyDelete
  2. Thanks for sharing these pictures. Very cute and interesting. I agree that lengthening most of the them would be perfect.

    www.oiyi.blogspot.com

    ReplyDelete
  3. Hvor er det sjovt at finde sådan nogle skatte! Da jeg skulle rydde op i min mors ting, for mange år siden, fandt jeg også alle hendes gamle strikkehæfter osv... og ak.. jeg smed dem ud! hvor er det bare ØV at tænke på nu....
    Så måske vil jeg på et tidspunkt forsøge at fedte mig ind på lidt kopi-værk hos dig ;O)

    hav en god week-end!

    ReplyDelete
  4. De var sjove de elefantfødder, Annette - altså lige indtil de begyndte at "trævle" i flettet. SÅ var de en plage ;0)

    Det er dejligt, at vi alle har hver vores evner. F.eks. vil jeg aldrig kunne komponere mad som du gør - jeg skal helst følge en opskrift slavisk (og det er endda ikke altid garanti for et godt resultat ;0))
    Jeg tror sagtens at mønstrene kunne opdateres vha. andre garn kvaliteter og -farver og måske også lidt tilpasning af pasformen. :0)

    .................

    You are very welcome, oiyi :0) I think that those books were so interesting. I would really like to try the patterns out.

    The were short those dresses were they not? Perhaps it was because of the matching little crocheted panties...

    ..................

    Det er nemlig en skat at opdage den slags, Rosanna. Ærgerligt at din mors håndarbejdsbøger røg ud!

    Du kan sagtens fedte og få noget ud af det ;0) Sig bare til - så håber jeg, at vores nye printer virker! (Den har drillet i 100 år - den er trådløs og vil ikke snakke sammen med computeren!!)

    Tak - og også en rigtig god weekend til dig :0))

    ReplyDelete
  5. Du har da altid de skønneste og mest inspirerende sager på din blog.
    Tak for altid hyggelige og søde hilsner på min.
    Min mor har de fineste gamle babystikke hæfter fra begyndelsen af 60'erne...måske jeg kulle låne dem lidt.

    Karen

    ReplyDelete
  6. Åh, tusinde tak Karen :0) Det er jeg virkelig glad for at du synes.

    Jeg efterlader hellere end gerne kommentarer på din blog, for den er et glædeligt og idérigt pust i hverdagen. Ja, faktisk er dine indlæg næsten ikke til at lade være med at kommentere på. :0)

    De gamle strikke-/hækleblade var bare så morsomme at kigge i. Og hvor er det sjovt som ting vender tilbage i tøjmoden - i mere eller mindre reviderede udgaver ;0)
    Jeg synes bestemt, at du skal kigge nærmere på din mors strikkeblade ;0)

    ReplyDelete

I - read - and - enjoy - every - single - comment - and - try - to - respond - to - it - as - soon - as - possible.

Thanks - a - lot . . . I - really - appriciate - it.