Saturday, December 11, 2010

My perpetual guilty conscience

Every single Christmas I have one thing hanging over my head. Something which I have put upon myself.

Actually it was a joy in the beginning, but in recent years it has only become a greater and greater source for guilty conscience.

I have always wanted to embroider a blanket on which we could put our Christmas tree. And 4 or 5 years ago, I found the perfect kit. It's designed by fabulous Pelse Asboe and is called "Skøjtenisser".

And I started to sew lots of x-stitches when the kit had arrived. It was so much fun but soon I found out that the fibres from the burlap made my astma bad.

I tried to continue with the blanket several times, but had to give up.

So now it's in a tin box in my sewing room, and every time for Christmas I go have a look at it, and become annoyed about the fact that I haven't been able to finish it.

Now I just hope that someone has a great trick to keep the fibres out of my throat....

14 comments:

  1. I was thinking to replace the burlap fabric with traditional cotton for cross stitches. I have for many years wondered why burlap is so often used for the Christmas blankets - and I really don't like the texture of it. Of course you will have to start all over...

    ReplyDelete
  2. Men så utrolig flotte farger og stilig mønster! Veldig inspirerende.

    ReplyDelete
  3. That's a shame. I would start over on a linen or cotton cloth. It would be nicer on your hands also. Burlap is not so traditional here.

    ReplyDelete
  4. Hvor ærgerligt, men astma skal man ikke spøge med. Skriv og spørg Pelse, hun er altid kvinde for et godt råd.

    ReplyDelete
  5. Øv, hvor er det surt.
    Men hvor er det dog et sødt motiv! Håber det lykkes for dig at finde en løsning...

    ReplyDelete
  6. eller .... 1) du kan side med en maske ala dem malere har på over mund & næse, når du syr (vildt charmerende bliver det ikke) ... eller 2) få en anden til at sy det færdigt :)

    Håber du får det færdigt. Heldigvis går det ikke af mode. Det er ret fint!!!

    ReplyDelete
  7. When my mother has to knit with alpaca, she wears a white dust mask (like this one:http://www.amazon.com/SAS-Safety-2985-Non-Toxic-Dust/dp/B0002STR1I )
    or sometimes just a bandana, like an old cowboy bandit. Yes, she looks silly, but it lets her finish her project and still breathe.

    ReplyDelete
  8. Hvor er det fint, Ulla. Jeg må altså snart komme i gang med at brodere. Håber alt er vel hos dig og dine kære....!? kærligst Mette

    ReplyDelete
  9. That was a fine solution, Kristine - thanks a lot. I do like the burlap for the blanket, though so I will have to give it a thought. :))

    ..........

    Jeg kunne altså også bare lide tæppet og mønsteret fra samme øjeblik jeg så det, Merete. :)) Farverne er så glade og tilpas julede. ;))
    Og så er det nemt og sjovt at sy...

    ..........

    It really is, Paula because I have embroidered one side already! Linen would actually look a bit like the burlap - we use burlap for many Christmas blankets here in Denmark. And some even use it for Santa's bag as well. ;))

    ..........

    Nej, det skal man ikke, Hanne. Hold da fast hvor det generer hals og næse - ja, luftvejene i det hele taget.
    Jeg har overvejet om det vil gøre en forskel at sidde udenfor med det. Måske det skal prøves til sommer... ;))

    ...........

    Mange tak, Annette - det håber jeg altså også, for jeg kan så godt lide tæppet som det ser ud når det er færdigt.
    Det naive udtryk de skøjtende nisser har, er skønt og så er der de fineste sorte vinter træer også. :))

    ...........

    Det har jeg også overvejet, Salander. Og hvis det kunne resultere i at tæppet blev færdigt, ja så gør jeg det gerne. :))

    At få en anden til at sy det færdigt er sørme også en fin idé - men åh hvor ville jeg ærgre mig over at jeg ikke selv fik fornøjelsen! ;))

    Og hvor har du ret: det juletræstæppe går ikke sådan lige af mode. :))

    ............

    I love that your mother keeps making her projects and uses a Bandana, icicle.
    I have thought about the mask before, but never a scarf. I had better try that out. :))

    .............

    1000 tak, Mette. :)) Ja, du må hellere få prøvet broderi - det er en skøn ting. :))

    Vi har det okay her hos os - der er travlt men mon ikke alle oplever det her i december...det er jeg næsten overbevist om. ;))

    Jeg håber også at du og din familie har det godt, og nyder at ferien snart er her.
    Det er sådan en hyggelig måned. :))

    Kh Ulla

    ReplyDelete
  10. i didn't know that ! but thank you for the information because i suffer from allergic asthma so who knows...
    sorry it makes you feel miserable & you had to give up -- because it looks pretty... when i have to deal with a lot of dust i wear a DIY white mask, maybe you could use this to x-stitch your project ? i know it sounds weird, but since you wouldn't be doing this in front of an audience or webcam anyway...

    ReplyDelete
  11. Årrhhh, hvor er det træls for dig!
    Jeg håber, at du finder en god og brugbar løsning, for det er da et virkeligt skønt tæppe

    ReplyDelete
  12. Det er synd at det blir liggende for det er et nydelig teppe og det ser ut som du allerede har kommet et godt stykke på vei.

    Kjøp en maske eller finn noen som kan gjøre det ferdig for deg :-)

    ReplyDelete
  13. I'm glad to help with that little piece of information, Valerie. It's definitely not good for my asthma. So I bet that it won't be great for your's either.

    I have thought about the mask thing - I'm almost prepared to do anything to get it done. Sitting outside in summer days could maybe be a solution too. ;))

    Take care.
    Ulla xx

    .........

    Ja, det er altså et skønt tæppe, Rosanna. Og jeg synes også at de næsten 800 kroner jeg har givet for kittet ville være spildt hvis ikke tæppet blev færdigt. ;))

    Hav en dejlig dag. :))

    .........

    Jeg har allerede broderet en hel side + lidt mere, Anne Marie, så jeg vil simpelthen bare så gerne have resten færdigt.

    Jeg må hellere prøve alle de mange gode forslag som i har været så søde at give mig her på bloggen. :))

    En hyggelig tirsdag til dig. :))

    ReplyDelete
  14. Ohhh what a shame dear Ulla! I hope you found a solution, or you should wear a mouth protector like Doctors do...

    ReplyDelete

I - read - and - enjoy - every - single - comment - and - try - to - respond - to - it - as - soon - as - possible.

Thanks - a - lot . . . I - really - appriciate - it.