Saturday, October 27, 2012

En hat for elefanter og babyer


Da Lady Marion var færdig, havde jeg brug for at lave en lille ekstra ting der kunne blive puttet i pakken med Agnes fødselsdagsgave. Så jeg fandt dette mønster på en elefanthue, som vi kalder den slags hatte her i Danmark. "A pixie hat" er sikkert et mere passende udtryk på engelsk.


Jeg brugte Duo merino & silke garn fra gemmerne, så den ikke ville klø hendes små kinder. Hvis du spørger mig, så synes jeg at den færdige hat ser temmelig sølle ud på billedet herover. Men jeg ved fra mønsteret at den vil se bedre ud, når et buttet baby ansigt kommer til at fylde den ud.

Jeg har et blødt hjerte for farvekombinationen rosa og gul, så jeg havde planlagt at sy en gul kanin kugle  i toppen af hattens spids. Men idet den kun bliver syet på med trykknapper (så hatten kan vaskes uden kuglen), så ville det sandsynligvis kun være et spørgsmål om tid før nysgerrige små børne hænder hev den af. Igen og igen...

I stedet for er jeg ved at lave en pompom i samme garn som hatten og med en lille smule refleks garn blandet i. 
Hvis hatten bliver en succes for Agnes og hun vil beholde den på, kan jeg meget nemt overtales til at strikke 1 eller 2 hatte mere fra det samme mønster.


A hat for elephants and babies

When Lady Marion was done I needed to make a little something to add in the packet for Agnes' birthday. So I found this pattern for an elephant hat, as we say here in Denmark. A pixie hat is probably more right in English terms.

I used some Duo merino & silk yarn from my stash, so it wouldn't be itchy for her little cheeks. If you ask me then I think that the finished hat looks rather lousy here in the picture. But from the pattern I know that it will grow on you, when a baby face is inside of it.

I have a soft spot for pale rose and yellow together and had planned to sew on a yellow rabbit ball in top of the hat. But being added only with stud buttons (so the hat can be washed without it), it would probably just be a matter of time before curios little children's hands would pull it off.

Instead I'm making a pompom in the same yarn as the hat, and with a bit of reflector yarn in it as well.
If it becomes a success for Agnes and she wnats to keep on wearing it, I can very well be persuaded to knit 1 or 2 more hats for her from the same pattern.


9 comments:

  1. Hvor er den skøn-særligt med den gule top ;)
    Kan lige se den for mig i grangrøn med den gule top i en særlig juleudgave ;)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tusind tak, Rikke. :)) Jeg kan altså heller ikke stå for det rosa + gule. Men jeg tror at den vil ryge af hele tiden i en vuggestue. Små fingre vil ikke kunne stå for den bløde dusk. :))

      En rigtig julehat har du lige komponeret! Den kunne være sjov og sød. :)) Ja tænk, lige om lidt suser alle rundt med nissehuer...

      Rigtig god mandag, som jeg håber er knap så regnfuld hos dig. :))

      Delete
  2. Replies
    1. Mange tak, Miri. :)) Jeg tror også at den model vil blive rigtig god. Den er ikke sådan lige til at hive af, og så synes jeg bare at det er så vigtigt, at små børn ikke fryser om halsen og på brystet (og alle andre steder) ;)).

      Lige den slags opskrift som jeg ville ønske jeg havde fundet da Emil var lille.

      Hav en dejlig dag. :))

      Delete
  3. Åh - hvor er den sød, og Lady Marion er så fin. Kommer til at tænke på Robin Hood tegnefilmen med Lady Marion :-)

    Pokkers også at de unger bliver så store.....
    Jeg strikke ikke så meget til Lise lige p.t. Det bliver ikke rigtig brugt. Det er t-shirts, de der nye kravledragter...., stramme cowboy bukser - snøft :-)
    Nåh - der er nu også noget skønt ved at de vosker og bare udvikler sig som nogle dejlige meget unge mennesker......
    Sønnen er på vej hjem fra komfirmand-weeken. De tog afsted fredag. Han er sikkert godt brugt når vi henter ham.

    Og - jo det er kjolen herfra
    http://lille-ursus.blogspot.dk/2012/06/bebe-dress-fra-serendipity.html
    Jeg kan ikke finde fin email? Du kan finde min på bloggen.
    Knus
    Gitte

    ReplyDelete
    Replies
    1. Gitte, mange tak. :)) Der findes jo faktisk også en drenge version af Hannes trøje, som hedder Robin Hood. Den er super flot.

      Det er bare så ærgerligt når vores børn ikke rigtig gider bruge strik længere - hjemmestrik i hvert tilfælde. Men bare rolig, det vender tilbage. Sådan har det været med Anne-Sophie og nu også Emil. Han vil rent faktisk gerne have mig til at strikke et par vanter med nordisk mønster! Så nu skal vi bare finde det rette mønster. ;)

      Jeg sender dig lige en mail en af de nærmeste dage, så vi kan få styr på størrelsen på kjole mønsteret.
      Jeg drømmer om at sy kjolen i sennepsfarvet og har allerede købt stoffet for længst, men det er som om det syede ikke har lokket længe. :))

      Hav det rigtig godt. :))

      Delete
  4. Kjempefin lue!! Den blir superskjønn med baby inni, helt garantert!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tusind tak. :)) Jeg håber at vores lille niece bliver glad for at gå med huen. Når man er lige godt 2 år, så er det ikke alle hatte der bliver godkendt uden at blive hevet af igen. ;))

      Og hvor strikker du bare man smukke ting. :))

      En rigtig god dag til dig. :))

      Delete
  5. fin effekt - håber vi får et billede at se med barn i hueen :)

    ReplyDelete

I - read - and - enjoy - every - single - comment - and - try - to - respond - to - it - as - soon - as - possible.

Thanks - a - lot . . . I - really - appriciate - it.