Thursday, November 15, 2012

Miss Marple is more than an old female detective




I strømmen af mønstre på smukke cardigans med retro look, er Miss Marple helt klart en favorit. Den minder mig om min barndoms lange søndage med varm frokost, og udforskende bilture rundt  i landet iført det pæne tøj. 

Det er en cardigan af den slags, som man gerne tog ud over en fin kjole. Allerhelst en som min mor selv havde syet, og hvor jeg selv fik lov til at bestemme farve og stof.


Denne cardigan er tiltænkt til brug på alle ugens dage, og modtageren er vores niece Sarah. Den skal være en del af hendes julegave.

Det er et skønt mønster og jeg blev meget begejstret da designeren Nadia Crétin-Léchenne proklamerede, at et lignende mønster til voksne var undervejs. Og selvfølgelig kunne den ikke hedde andet end Lady Marple.

Et halvt ærme er hvad jeg mangler, så for en gangs skyld ser det ud til at jeg nærmest er på forkant med en hjemmelavet julegave. I hvert tilfælde denne...



Masser af strikke og broderi inspiration var der også at finde i de nye bøger jeg fik forleden. Theresa Maria Jessings fortællinger om stort og småt i den nye bog "Livet på Kastaniegården", Helga Isagers udgivelse på svensk "Finstickat" og "Supersize stitches" af Jacqu Pearce.


Jeg kan varmt anbefale dem alle.


....................


IN ENGLISH


Among the many beautiful patterns for retro look cardigans, Miss marple is definitely a hit. It reminds me of the long Sundays in my childhood, when we had warm lunches and drove around exploring our country wearing our best clothes.

It's the kind of cardigan, which we wore over a fine dress. Preferably one which my mother had sewn 
herself, and I had chosen the colour and the fabric.

This particular cardigan is meant to be worn on every day of the week, and the recipient is our niece Sarah. 
It's going to be a part of her Christmas present.

It's a lovely pattern and I were very pleased when the designer announced that a similar pattern for grownups 
was on it's way. And of course it couldn't have another name than Lady Marple.

Half a sleeve is what I need to knit to finish Miss Marple, so for once it seems as if I'm at the cutting edge of a homemade Christmas present. At least this one...


Lots of knitting and embroidery inspiration are also found in the new books I got the other day. Theresa Maria Jessing's stories about anything and nothing in her new book Livet på Kastaniegården, Helga Isager's publication in Swedish Finstickat and Supersize stitches by Jacqu Pearce.

I can highly recommend them all.

6 comments:

  1. Jeg går også og tænker på at strikke sådan en til mine døtre. Hvilket garn bruger du?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Det synes du skulle gøre, Marie-Louise. Den er bare så sjov at strikke og super godt skrevet. Og når du har gjort det, får du måske lyst til at lave en til dig selv også - sådan har jeg det i hvert tilfælde. ;))

      Garnet jeg har strikket i er Drops LIMA 65% uld og 35% alpaca. Farven er 8112. Jeg troede at den var langt mere lyseblå end lyselilla, men jeg strikkede den alligevel. :))

      Rigtig god weekend.

      Delete
  2. Elsker Lima! Kan tenke meg at det garnet er perfekt for Mrs. Marple...
    ...kanskje jeg også må strikke en slik.

    Det er 25 % rabatt (i Norge) på alt garn med Alpakka fra Drops ut året. Det kan handles på nett.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Det er virkelig også bare så fantastisk at strikke i, Anne Marie. Og det er blødt og har ingen generende fibre der suser rundt i luften mens man strikker. Det hader jeg! :))

      Og tusind tak for tippet om Drops garn i Norge. Jeg har før købt i norske butikker og der er altid super god service. :))

      Delete
    2. Hej Ulla.
      Jeg tror også at det tilbud gælder i DK :-)

      Delete
    3. Dejligt, Marie-Louise. 1000 tak. :))

      Delete

I - read - and - enjoy - every - single - comment - and - try - to - respond - to - it - as - soon - as - possible.

Thanks - a - lot . . . I - really - appriciate - it.